Dizelski motor

Dizelski motor = motor, ki za delovanje potrebuje nafto. Pri nas je to najbolj priljubljena vrsta avtomobilskih motorjev.

Dizel nima vžigalnih svečk, za gorivo pa uporablja plinsko olje. Vžig v dizlu povzroči visoka temperatura, na katero se ogreje močno stisnjen zrak v valjih. Visoka kompresija namreč ustvari temperature, ki so višje od vžigalne temperature plinskega olja. Pri prvem vžigu se zrak ogreva s pomočjo žarilne svečke .

Plinsko olje ne pride v valj pomešano z zrakom, marveč ga pod visokim pritiskom vbrizgava v valj posebna šoba. Ob dotiku z vročim zrakom se plinsko olje vžge. Vsaka šoba vbrizga v valj natančno odmerjeno količino goriva, ki ga dovaja od motorja gnana visokotlačna črpalka. Količino vbrizganega goriva in s tem tudi moč motorja v določenem trenutku uravnava voznik s pedalom.

Prednosti dizla so:
boljši izkoristek (in s tem manjši stroški za gorivo),
daljša življenjska doba in nižji stroški vzdrževanja,
visok navor že pri manjših hitrostih delovanja.

Pomanjkljivosti pa so:
dražja izdelava,
večja teža,
nekoliko glasnejši tek, zlasti prazni tek in tek po zagonu,
slabši pospeški
večje emisije trdnih delcev.

Visoko kompresijsko razmerje

Medtem, ko je pri običajnem bencinskem motorju kompresijsko razmerje do 9: 1, je pri dizlih možno stisniti zrak, ki je brez goriva, do 22:1. Visoko kompresijsko razmerje je potrebno že zato, da se v valjih stisnjeni zrak ogreje za samodejni vžig goriva, na drugi strani pa je termodinamski delovni krožni proces ugodnejši. Zgorevalni prostor je v dizlu manjši kot v bencinskem motorju z enako gibno prostornino, vendar doseže zaradi velike kompresije boljše izkoristke.

Vbrizgavanje goriva

Za vbrizgavanje goriva skrbi črpalka. Šobe (v vsakem valju je ena) vbrizgavajo v pravem trenutku pravo količino goriva po vrstnem redu vžigov v valjih. Razdeljevanje in vbrizganje goriva po valjih je bilo prvotno uravnavano z mehansko napravo – razvodnikom goriva. Pri novih motorjih vbrizganje goriva vodi elektronika. Ugodnejše delovanje se da doseči s postopnim vbrizganjem goriva; elektronika (računalnik vžiga) pa uravnava čas, količino in razpored delnih vbrizganj goriva v valj.

Vir: wikipedia

Prednost dizelskih motorjev v primerjavi s klasičnimi bencinskimi se iz leta v leto zmanjšuje. Osnovni razlog je nedvomno cena dizelskega goriva, ki v primerjavi z bencinskim gorivom nesorazmerno narašča.

Jeseni leta 2007 se je 47 odstotkov voznikov avtomobilov z dizelskim motorjem pri prevoženih 10.000 kilometrih vozilo ceneje, danes pa je takšnih voznikov le še 39 odstotkov.

Vozila z dizelskimi motorji pa ostajajo še vedno precej bolj ekonomična pri večji kilometrini. Pri prevoženih 20.000 kilometrih je namreč kar 89 odstotkov vseh vozil z dizelskimi motorji bolj ekonomičnih kot pa pri avtomobilih z bencinskimi motorji.
Vir: 24ur




Dodaj odgovor

Tvoja e-pošta ne bo objavljena. Zahetvana polja so označena *

*

Lahko uporabite HTML značke in atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>